Integritetspolicy GDPR

Syfte

Vi värnar om din integritet. Du ska kunna känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Därför har vi upprättat den här policyn. Den utgår från gällande dataskyddslagstiftning och förtydligar hur vi jobbar för att ta tillvara dina rättigheter och din integritet. Syftet med den här policyn är att du ska få veta hur vi behandlar dina personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och under vilka förutsättningar samt hur du kan ta tillvara dina rättigheter.

Bakgrund

Vi behandlar dina personuppgifter främst för att fullfölja våra förpliktelser mot dig. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamål, och vi strävar alltid efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna. Vi behöver också dina personuppgifter för att ge dig bra service exempelvis vad gäller personaladministration, uppfylla lagkrav och uppfylla kundkrav.

Riktlinjer

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi behandlar endast personuppgifter där vi har laglig grund. Vi behandlar inte personuppgifter i annat fall än när de behövs för att fullgöra förpliktelser enligt lag eller avtal. Här följer exempel på personuppgifterna vi behandlar:

  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Födelsedatum
  • Titel
  • Användarnamn
  • Fotografier
  • Bankkontonummer, bankgironummer
  • Uppgifter som du lämnar självmant och frivilligt uppger
  • Uppgifter som du själv publicerar

Hur får vi tillgång till dina personuppgifter?

Via påskrivet anställningsavtal, från kunder vid beställning av uppdrag och från leverantörer vid erhållen faktura.

Vilken information ger vi till dig som anställd?

Vid anställningsavtalets undertecknande så informerar vi dig om vad vi kommer att använda dem till, vilka rättigheter du har enligt dataskyddslagstiftningen och hur du kan ta tillvara dessa. Du kommer också att bli informerad om vem som är ansvarig för Integritetspolicy GDPR General Data Protection Regulation Fastställt av: VD Framtaget av: Ekonomiansvarig 180511 Sid:2 (2) personuppgiftsbehandlingen och hur du kan kontakta oss om du har frågor eller behöver lämna en begäran eller förfrågan som avser dina personuppgifter och/eller rättigheter.

Behandlas dina personuppgifter på ett betryggande sätt?

Vi har utarbetat rutiner och arbetssätt för att dina personuppgifter ska hanteras på ett säkert sätt. Utgångspunkten är att endast arbetstagare och andra personer inom organisationen som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter ska ha tillgång till dem. Vi överför inte personuppgifter i andra fall än de som uttryckligen anges i denna policy.

När lämnar vi ut dina personuppgifter?

Vår utgångspunkt är att inte lämna ut dina personuppgifter till tredje part om du inte har samtyckt till det eller om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt lag eller avtal. I de fall vi lämnar ut personuppgifter till tredje part upprättar vi sekretessavtal samt säkerställer att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt.

Ansvar

Ahréns Koncernen är personuppgiftsansvarig, vilket innebär att vi är ansvariga för hur dina personuppgifter behandlas och att dina rättigheter tas tillvara.

VD och ledningen har det yttersta ansvaret för att Integritetspolicyn är dokumenterad, införd, underhållen och kommunicerad till alla personer som arbetar på uppdrag av Ahréns Koncernen samt att den är tillgänglig för allmänheten.

Susanne Ahrén VD och Personuppgiftsansvarig